Op zoek naar mijn Franse en Duitse voorouders (5)

‘Bijna iedere Nederlander heeft Duitse voorouders.’
Stadsarchivaris Harmen Snel (bekend van het boeiende televisieprogramma Verborgen Verleden) zet uitroeptekens en vraagtekens bij mijn onderzoekje naar mijn Franse en Duitse voorouders.
Hij licht toe: ‘De instroom van Duitsers was nu eenmaal het grootst in de laatste vier eeuwen. Met een Duitse voorouder kun je dus niet echt pronken.’
Pronken met mijn Duitse voorouders (Zimmermann) is nooit mijn bedoeling geweest. Met mijn berichten wilde ik slechts aantonen dat ik Duitse voorouders heb, afkomstig uit Berlijn. Meer niet…

Harmen Snel vertelt dat veel mensen met een Franse achternaam denken dat ze afstammen van de hugenoten. ‘De hugenoten doen het altijd goed aan de borreltafel. Logisch, want het waren rechtschapen protestanten, op de vlucht om hun geloof en waarden te beschermen. Er hangt een air omheen dat het wel goede mensen geweest zullen zijn. Een Franse protestantse vluchteling is verre te prefereren boven een arme Belgische katholiek die naar Nederland kwam omdat het hier beter was dan thuis. Maar de kans dat je van die laatste afstamt, is een stuk groter.’
Mijn Franse voorvader (Delforterie) is afkomstig uit La Madeleine, bij Lille. Geen Belg dus. Een afstammeling van een Franse protestantse vluchteling? Ik weet het niet en ik hoef het ook niet te weten. Neem van mij aan dat ik alleen maar wilde vaststellen dat ik Franse voorouders heb. Geen al te lastig karwei, overigens.
Voor verder genealogisch onderzoek naar mijn voorouders heb ik geen belangstelling.

Bron: Het Parool (12 april 2024).

Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis, Mijn persoonlijke geschiedenis. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.