Mariavespers (Claudio Monteverdi) van La Compagnia del Madrigale: De rust van een ander tijdperk

We nodigen de luisteraar uit om, in deze snelle wereld, de geest van de componist te eerbiedigen en de rust van een ander tijdperk terug te vinden.
Deze uitnodiging komt van Giuseppe Maletto, leider van La Compagnia del Madrigale, een van mijn favoriete vocale ensembles.
Op een nieuwe opname van Claudio Monteverdi’s Vespro della Beata Vergine, dirigeert hij niet alleen zijn eigen ensemble maar ook Cantica Symphonia, La Pifarescha en organist Luca Guglielmi.
Voor deze uitvoering heeft Maletto onderzoek gedaan naar stemming, instrumentatie, de basso continuo en tempo. In plaats van een liturgische reconstructie, heeft hij gekozen voor de volgorde waarin de muziek is gepubliceerd. ‘Ik denk dat het heiligschennis is om de doorgaande en nadrukkelijke wisselwerking tussen stukken, die Monteverdi met grote zorg en wijsheid rangschikte, te onderbreken. Hij creëerde een afwisseling van licht en donker tussen de verschillende gedeeltes. Toevoeging van Gregoriaanse antifonen zouden dan het geheel verstoren. Alle stukken zijn unieke meesterwerken die voor mij hun volledige betekenis krijgen als ze deel uitmaken van een grandioos fresco. Niemand zou het bijvoorbeeld in zijn hoofd halen om panelen te verwisselen van het Misericordia Polyptiek van Piero della Francesca’ (1412 – 1492).
Maletto legt uit waarin zijn uitvoering verschilt in die van anderen. ‘Iedereen die de Mariavespers uitvoert zal de vorige avond een concert van Vivaldi of een mis van Mozart hebben gespeeld of gezongen. Waarschijnlijk leidt dit tot een ‘muzikale spraakverwarring’. Natuurlijk vormen de Mariavespers een tijdloos meesterwerk, maar we moeten ons er bewust van zijn dat het gegrondvest is op de tradities van voorgangers uit de renaissance, zoals Palestrina, Giaches de Wert en Andrea Gabrieli. Maar vaak wordt het behandeld alsof het een oratorium van Handel is. Daarnaast is de rijke inkleuring van de basso continuo, met luiten, harpen, een klavecimbel, viola da gamba en een kistorgel een moderne uitvinding. De balans tussen al die instrumenten en de vocalisten is een illusie die meestal in de opnamestudio tot stand wordt gebracht. Het enige instrument in de basso continuo dat wordt genoemd in de publicatie uit 1610 is het orgel. We hebben dus een groot, volledig en helder kerkorgel gebruikt. Uit die tijd! Dat geeft deze muziek een tot nog toe ongehoorde harmonische rijkdom. ‘
Opvallend rustige tempi in deze schitterende uitvoering van de Mariavespers. Geen spoor van haast. In deze behaaglijke rust schittert de muziek van Claudio Monteverdi als nooit tevoren.

Bron: Gramophone

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s