Kleinere klassen maak je met … plofklassen (90 leerlingen)!

Leraar maatschappijleer Hugo Scherff (gereformeerde scholengemeenschap Guido) vindt het onzinnig om aan de formatietafel kleinere klassen te eisen. ‘Niet de politiek maar scholen zelf bepalen de klassengrootte. Veel scholen zijn echter conservatief, en houden vast aan in beton gegoten lesroosters, klaslokalen die ontworpen zijn voor dertig leerlingen, en aan een scheiding tussen klassen. Dat hoeft helemaal niet.’
Scherff rekent uit: ‘Ik heb drie vwo 4-klassen maatschappijleer. Stel dat ik ze drie keer in de week lesgeef, samen negen lesuren waarvoor ik word betaald. Ik schat dat een derde deel van die lestijd opgaat aan klassiek ‘lesgeven’: ik praat en stel vragen, de leerlingen luisteren, denken na, noteren. Ik zou dat prima met alle negentig leerlingen tegelijk kunnen doen. Dat kost de school dus twee lesuren minder.’
Hij vervolgt: ‘Voor nóg een derde deel van mijn lestijd geldt dat de leerlingen in kleine groepen aan het werk zijn. Daarvoor hebben ze wel elkaar nodig, maar mij niet per se. Zet ze gedurende die drie uur in een grote studieruimte aan het werk, en laat daar een paar goedkope krachten toezicht houden. Zo hebben we al vijf van de negen lesuren geschrapt, terwijl de kwaliteit van het onderwijs niet achteruit is gegaan.’
Voor het overige deel van zijn onderwijs (evaluatie van gemaakt werk, coaching, hulp voor zwakke leerlingen en uitdaging voor sterke leerlingen) snakt Scherff naar kleinere klassen. Dat lukt: ‘waar voorheen maar drie van de negen van mijn totale onderwijstijd hiervoor beschikbaar was (één lesuur per drie groepen van dertig leerlingen) is dat nu drie plus de gewonnen vijf uren, maakt 8/9.’
Volgens Scherff maakt dit alles het mogelijk les te geven aan acht groepjes van elf leerlingen. Als hij meerekent dat de toezichthouders betaald moeten worden, wordt het misschien dertien.
Extra geld is niet nodig, aldus Scherff, het gaat slechts om een verschuiving van middelen.
Gelukkig realiseert de leraar maatschappijleer dat zijn model niet voor alle leerlingen geschikt is. Hij vraagt zich werkelijk af hoe lang hij de aandacht zou kunnen vasthouden van een groep van negentig vmbo-leerlingen. Maar, schrijft hij, ‘dit is slechts een van de mogelijkheden voor scholen om geld vrij te spelen voor kleinere klassen. Waarom wordt er niet geïnvesteerd in de ontwikkeling van echt goede lessen, om die één keer op te nemen en vervolgens voor meerdere groepen te gebruiken? Waarom worden dure docenten ingezet voor de surveillance bij toetsen? Waarom zijn er nog geen ‘leerling-assistenten’ die toetsen nakijken, zoals in het hoger onderwijs? Waarom investeren scholen niet in het ontwerpen, opslaan en delen van goed lesmateriaal, zodat dure schoolboeken overbodig worden?’
Hoor ik u plofklassen roepen? Volkomen terecht! Niet zeventig, maar negentig leerlingen in uw collegezaal! En dat allemaal om de overheid te helpen om geen extra geld uit te geven aan het onderwijs. Als u ziek bent of u zit met een burn-out thuis, nemen die ‘toezichthouders’ het graag van u over. Waarom speelt de ‘klassiek’ lesgevende Scherff het braafste jongetje van de klas? Waarom slaat hij niet met zijn vuist op de tafel? Ik, Hugo Scherff, eis meer geld voor het onderwijs. Voor structureel kleinere klassen. Met leraren als Scherff kan de overheid nog wel enkele miljarden plukken van het onderwijs.
Waar ken ik die Scherff van? Hij was lijsttrekker van de Christenunie in Amsterdam. ‘God kan alles,’ beweerde hij, ‘Er zijn verhalen van mensen met kanker waartegen de dokter zei dat ze nog twee weken te leven hadden, die later waren genezen. De vraag of hiv een ongeneeslijke ziekte is, vind ik lastig. Ik denk dat bidden in genezing kan resulteren.’

Bron: nrc

 

Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs en opvoeding. Bookmark de permalink .

Een reactie op Kleinere klassen maak je met … plofklassen (90 leerlingen)!

  1. Herman zegt:

    Wat een enge man…! Ze bestaan dus echt.

Geef een reactie

